Eemsweg 13, Flughafen FMO Telgte (Ems Fernwanderweg)

Eemsweg 13, Flughafen FMO  Telgte.

De herfst vordert gestaag de uren beschikbaar daglicht nemen snel af. Het is droog, een briesje daardoor fris, maar goed wandelweer deze ochtend de elfde oktober 2023. Mooie condities om deze trip met de camera in beeld te brengen. Vanochtend al vroeg opgestaan om op tijd op het startpunt het vliegveld FMO aan te kunnen komen. De auto geparkeerd in Oldenzaal en om 06:43 met de trein naar Ibbenbüren en verder met de bus naar het vliegveld. Het is nog schemerig als ik daar uitstap en met de in afstand 28 km lange etappe start.

Je verlaat het luchthaven terrein via het fietspad dat parallel aan de hoofdweg richting de autosnelweg de A1 loopt. Na een honderdtalmeters is er rechts een smalle landweg die uitkomt bij de recreatieplas de Franz Felix See. Het meer doet waarschijnlijk ook dienst als blusvijver.

Over de Hegemannsdamm, een weg die alleen voor lokaal verkeer toegankelijk is, kom je via de Meastruperstrasse uit bij de Ems. Voor je bij de rivier bent ga je onder de A1 door en passeer je bij Güntrup het gebouw Hellmann. Een stilgelegde oude boerderij annex veevoederfabriek? In elk geval is het complex best aardig om te zien.

Je steekt de Bundesstrasse B 481 over die hier de Schiffahresdamm heet, het voetpad komt uit bij een historische houten Emsbrug. Hierpak je de originele Emsweg die vanuit de stad Greven komt op. Je blijft op deze oever en loopt langs de Ems verder naar het zuiden tot de brug bij Gimbte. Nu sluit de Westfaalse Jacobsweg op de route aan, die verder door het unieke natuurreservaat Bockholter Berge gaat.

Een klein stukje origineel Ems landschap. Het voetpad komt verderop uit op een smalle weg langs een oude Emsarm en vervolgens bij het Dortmund Ems Kanaal. Hier is het oorspronkelijk pad verlegd door de aanleg van een nieuwe sluis en dijkverhoging. De wandelaar wordt aan zijn lot overgelaten, met spoorzoeken lukt het toch om de brug te bereiken bij Fuestruperstrasse K 55. De Emsweg loopt nu parallel met Jacobsweg via de Werse naar het militaire oefengebied Hornbach bij Münster. Dit circa 5 km lange traject al eens eerder gelopen. een hoge afrastering en ziet verder weinig, uitgezonderd de historische lokatie Haskenau is dit 5 km lange traject niet interessant. Kies daarom voor de kortere versie en verlaat de Emsweg bij de brug over het Dormund Ems Kanaal om die later bij Vadrup weer op te pakken.

Vanaf de brug over het kanaal ga je een 600 tal meters rechtdoor over het fietspad langs de Feustruperstrasse, je steekt de B 481 over. Volgt het fietspad langs de B481 naar rechts en na circa 150 meter ga je links een zandpad op dat over de es loopt. Je bent nu het verkeer kwijt en volgt het bospad door het militaire oefengebied Dorbaum tot de landweg de Schultenhook. Mochten er oefeningen zijn dan kun je zonder extra meters te maken de Fuestruperstrasse verder volgen tot de aansluiting bij de Schultenhook. Op de Schultenhook is er na 800 meter rechts een pad dat bij de hoge zandoever van de Ems uitkomt, een mooie plek voor een pauze.

Uitgerust gaat het verder over de Borgesch een landbouwgebied, naar Vadrup. Bij het station  kan je de trein nemen als je de wandeling in wil korten. Wie verder wil en kan loopt door het dorp Vadrup richting het riviertje de Bever, de watermolen en de havezate Haus Langen. Kort voor Haus Langen sluit de Emsweg aan. De witte E op zwarte ondergrond is weer prominent aanwezig, de X 15 een landelijke wandelroute gaat hier ook langs.

Het historische landhuis Haus Langen is in (adelijk) privebezit. De toegangsweg vanaf Vadrup is voor auto's afgesloten. Het loopt hier heerlijk rustig over de es en door de bossen naar de molen.

Het riviertje de Bever komt achter Haus Langen in de Ems. Door het bladerdak is de uitmnonding niet te zien. Iets verderop bij de Emsbrug is een mooie rustplek met uitzicht op de rivier en de uiterwaarden. Hier een pauze ingelast, de zon staat al laag aan de horizon en de omgeving kleurt oranje geel.

Nu volgen de laatste 5 km van de dagetappe naar het station in Telgte. Een traject over de hoge Emsoever met bijzondere doorkijkjes. Het pad eindigd bij een industrieterrein in Telgte.

Voor je in het Emspark komt, met volop mooie plekjes en rustbanken, loop je een halve km over het industriegebied en steek je de drukke rijksweg de B 51 over. In het park kun je kiezen voor de korte naar het station of een wat langere lus door het centrum. Ga voor de langere, loop naar de stuw, langs de bedevaart kerk en de genade kapel en dan via de binnenstad door naar het station. Een mooie route als afsluiting van deze etappe.

De beelden van de wandeling zijn verwerkt in een video die je hier kunt bekijken.

De kaarten en de track staan bij komoot, die kun je hier downloaden.