Eemsweg 4, traject Dörpen Lathen (Ems Fernwanderweg 4); 26 km

Eemsweg 4

De auto vanochtend op 18 juli 2023 bij het station in Salzbergen geparkeerd. Een treinreis van 50 minuten volgt en dan sta je rond 09:30 uur op een verlaten station in Dörpen. De overige treinpassagiers gaan verder richting zee en strand naar Emden, Borken of Nordeney. In de schoolvakantie zijn er geen studenten die in- of uitstappen. Vaag dringen de geluiden door van een container terminal die een paar honderdmeter verderop aan het spoor ligt. Ik maak me op voor de wandeling, de standaard procedure wandelnavigatie aan, timers resetten, fotocamera paraat en de rugzak in positie brengen. De wandeldag kan beginnnen, over het voetpad van de Neudörpenerstrasse gaat het. Richting het centrum tot de brug over het Küstenkanaal daarover direct rechtsaf, door het natuurgebied "Leher Wiesen" een verder via de rustige route naar de Eemsbrug. Ben niet de enige toerist hier, bij het plaatselijk hotel maken de tweewielergasten zich ook gereed voor vertrek.

Alles wat je ziet in Dörpen is redelijk nieuw. Niet zo verwonderlijk als je weet dat hier in april 1945 hevig gevochten is. Het Nazileger had zich verschanst aan het Kustenkanaal, noordelijk van de sluizen van het Dortmund Ems Kanaal, terwijl vanaf 9 april de Polen en Canadezen vanuit westen oprukten. De Duitsers hadden ter verdediging alle bruggen en spoorverbindingen opgeblazen. Op 19 april 1945 lukte de doorbraak van de gealieerden waarbij 84 huizen in het dorp in puin gingen. Op 20 april werden de bewoners van Dörpen verdreven en het restant van het dorp vernield dit op grond van samenwerking met het Duitseleger. Nu is van al dit geweld niet veel meer te zien, de bruggen zijn hersteld en al weer aan vervanging toe.

Waar vroeger het luchtafweergeschut stond en vliegtuigen uit de lucht werden geschoten ligt nu het naturrreservaat met uitkijkpost. Hier heb je een mooi zicht op het Emsland en de omringende natuur. Het lawaai van het verkeer op de Emsbrug staat in sterk contrast met de stilte van de omgeving. Het verkeer raast over de drukke B 401, die de snelweg A31 met Oldenburg verbindt.
Eenmaal over de brug gaat het voetpad direct links, langs de westelijke oever van de Ems richting Walchum.

De Emsweg lijkt hier op een oud lijnpad, je wandelt direct langs het water richting Walchum. Het is stil, je hoort alleen de vogels en de wind. Een paar fietsers en een enkele hardloper houden me gezelschap op dit pad. Water kleurt het land en niet te missen de overmaat wegwijzers. Ze geven de schippers de route aan bij de splitsing van de Ems, het Dortmund Ems Kanaal en het Küstenkanaal. Wat verder opvalt is dat het pad binnendijks verloopt, dus voor het eerst sinds de start van de Emsweg bij Leer heb je echt vrij zicht op het omringende land.

In Walchum loopt de Emsweg langs het Marinapark, net hiervoor wijk ik van de route af. loop een kilometer over het fietspad langs de Hasselbrockestrasse om een zwempauze in te lassen bij de Herzogsee. Een recreatiegebied in wording, de zwemvijver is gereed, aan de overzijde wordt nog zand afgegraven voor de wegenbouw. Na de zwem- en lunchpauze loop ik westelijk om de Herzogsee naar Sustrum. De meegenomen paraplu komt van pas om me droog te houden voor een korte maar hevige onweersbui die plotseling vanuit de richting Sellingen NL op komt zetten. De volgende pauzeplek is de lourdesgrot, in 1935 gebouwd en in 2015 gerenoveerd. Het is een mooie plek voor meditatie, ook kan ik hier ongezien onder het wakende oog van Maria de natte kleding wisselen. De beschutte locatie ligt aan de westkant van het dorp en de St Nicolaus Kirche.

Gesterkt door de koffie, afgekoeld en met droge kledij gaat het verder door het dorp richting de oude Eems. Je loopt nu op een soort schiereiland tussen de oude Eems en het Dortmund Ems Kanaal met mooie doorkijkjes op de Alte Ems. Het wandelpad komt uit bij de imposante Duthesluis. Nu volgt een mooi wandeltraject door afwisselend landschap en natuurreservaat richting Fresenburg en de Eemsstuw. De hoge St. Vitusbrug bij Lathen biedt een mooie blik op Eems en de dorpskern van Lathen.

Meer indrukken van deze wandeling krijg je via bijgesloten video.

Details en kaarten van deze 26 km lange trajectwandeling kun je hieronder vinden en downloaden.