Rheinsteig Etappe 5, van Linz naar Bad Hönningen

De broeierige nacht doorgebracht op de camping in Bad Hönningen, deels wakend. Wakker geworden doordat een onweersbui zich ontlaadde boven het Rijndal. De inhoud van de tent bleef gelukkig droog. Het regenwater is snel weggetrokken en waar het normaal afkoelt na een bui blijft het nu warm. De tent en zelfs het gras is opgedroogd. De lucht is benauwd en bij geringe inspanning ga je transpireren. Het gevoel bekruipt me om te blijven liggen, de hitte en de gedachten aan een vers broodje met koffie brengen met tot activiteit.

De dag begint met een bezoek aan de REWE supermarkt, achter het station in Bad Hönningen op 1 km van de camping ligt deze winkel. Hier wordt het dagrantsoen gehaald. Het proviand gaat de rugzak in. Terug naar het station, daar de trein genomen en die zet me na een reistijd van een paar minuten af in Linz. Hier op donderdagmorgen de vijfde september 2019 start de vijfde etappe van de Rheinsteig. Loop van Linz naar Bad Hönningen een afstand van iets meer dan 14 km met ruim 550 meter stijgen en dalen in het vooruitzicht. De tour begint met een korte ronde door het fotogenieke en historische centrum van Linz.

Over de markt en het kerkplein en daarna stijl omhoog richting Am Kaiserberg. Je loopt langs het stadion en dan heb je op een platform op deze 175 meter hoge heuvel een mooi panoramisch uitzicht op de Rijn. Je ziet het Ahrdal en de rivier de Ahr die hier in de Rijn stroomt. De Ahr is nu een nietig stroompje en daarom valt de rivier nauwelijks op, in het voorjaar als er veel water uit de Eifel moet worden afgevoerd is het soms een woeste rivier.
Klik maar op het beeld hieronder voor de grotere versie, dan kun je de details zien.

De Rheinsteig grossiert met mooie uitzichten. Neem tijdens de tocht de tijd, om de beelden op me in te laten werken en vast te leggen. Na een top als deze volgt er weer een afdaling en klim op weg naar Dattenberg. Voor je daar aankomt, passeer je een grote schuilhut met grilplek, een ideale stop bij slecht weer. Je komt langs een stilgelegde basalt steengroeve en het landhuis Burg Dattenberg. Dit huis beheerst het beeld, de eigenlijke burcht is een ruïne en het landhuis privé bezit. Dattenberg was ooit een versterkte plaats op de limes, de grens van het Romeinserijk, het is nu  een wat groter dorp op een heuvel in het Westerwald met een dominante parochiekerk uit 1890 met mooi interieur.

Over een grindpad gaat het bergaf richting de Rijn waar je opnieuw van een mooi panorama kunt genieten. De hellingen zijn stijl en het pad is smal. Af en toe is het uitkijken zeker als je tegemoetkomende wandelaars treft of sportievelingen, met een hoger tempo, die willen inhalen. Het gebeurt niet vaak maar een enkele keer moet je hier houvast zoeken.

Met Dattenberg op heuvel links boven je en Leubsdorf, een plaats die de Rheinsteig rechts laat liggen, gaat het pad verder omhoog, richting het Westerwald. De Rijn verdwijnt uit beeld en binnen een afstand van een paar honderd meter sta je in een compleet andere en bosrijke wereld. Deze afwisseling van landschappen, dat maakt de Rheinsteig als wandelweg zeer aantrekkelijk.

Het pad slingert verder langs de beboste heuvels richting Ariendorf. De bossen wijken, het perspectief wordt weer anders, over sappige weiden gaat het verder naar slot Arensfels. Een kasteel uit 1300, het is nu een luxe hotel. Na een rustpauze op een bank in de schaduw, volgt een laatste afdaling naar Bad Hönningen, de eindbestemming van deze etappe met opnieuw prachtige vergezichten op het Rijndal.

De fotoreportage van de tocht die een betere impressie geeft van de tocht dan alle tekst, kun je inzien via deze link.

Meer informatie over de details van trip en de gpx track staan hieronder.