Rheinsteig Etappe 3 van Bad Honnef (Himberg) naar Unkel

De Duitse spoorwegen worden bedankt, ze hebben me buiten de spits, tegen een kleine vergoeding, naar Bad Honnef gebracht. Voor de prijs van deze ticket kan de auto niet rijden van Oldenzaal naar Bad Honnef. De bus vervoert me de laatste paar km door de stad, omhoog naar de camping in Bad Honnef Himberg op de rand van het Westerwald. Dit is de enige camping in deze omgeving, toch is het er los van de vaste staanplaatsen rustig. Het trekkersveld heb ik voor mij alleen, net als de banken en de tafel, die dienst doen als keuken. 




De supermarkt ligt op loopafstand, daar wordt de voorraad aangevuld. Tijd voor een maaltijd een biertje en wat versnaperingen, op deze mooie warme zomeravond. Morgenochtend 3 september 2019, pak ik, na een pauze van 3 jaar waarin andere wandeltrajecten en de afsluiting van mijn beroepsmatige werkzaamheden de voorrang kregen, de Rheinsteig weer op. Na een een heerlijk ontbijt en een onrustige nacht, want het is toch wel even wennen aan de primitieve omstandigheden in een kleine tent, ga ik met een bepakte rugzak op pad. De eerste 1,5 km loopt het licht glooiend bergaf met een mooi uitzicht op Bad Honnef en Himberg. De eerste korte stop is bij de St. Servatiuskapel een bedevaartsoort.




Hierna gaat  het pad omhoog, op weg naar Himmerich een van de zeven bergen van het natuurreservaat "het Zevengebergte".  Op deze 366 m hoge berg stonden ooit een paar herbergen, van en voor de natuurvrienden. Ze werden in maart 1933 door Hitlers SA als wachtpost gevorderd en bezet. De herbergen zijn nooit weer opgebouwd, de schoonheid van het landschap heeft niet onder de geschiedenis geleden. Je hebt vanaf het plateau een prachtig uitzicht op Bad Honnef en het Rijndal.


Na een welverdiende pauze gaat het verder door de natuur in deze grensstreek van het Zevengebergte en Westerwald. Op weg naar de grens tussen Westfalen en Rheinland Pfalz. Op de grens is een kapel gebouwd Auge Gottes hier sluit de officiële Rheinsteig aan. Voor mij is het nu simpel een kwestie van het volgen van de blauw/witte borden. De Rheinsteig is uitstekend voorzien van wegwijzers en de Garmin met daarop de wandelkaarten is bijna niet nodig, desondanks is het een fijn gevoel om de kaarten paraat te hebben, ook voor de oriëntatie, want de Rheinsteig slingert ook hier.



Het is een warme dag vandaag en omdat ik  niet gewend ben om met een rugzak te lopen compleet met tent slinkt de water voorraad snel, gelukkig is ze wel toereikend. Het is lastig om onderweg water bij te vullen de bossen zijn droog en wat je aantreft aan bebouwing is verlaten. Het wandeltempo is laag, dat komt door de hoogte verschillen ook neem ik de tijd  om foto's te maken. Zo kom je onderweg langs oude steengroeven en ertsmijnen, dat het niet altijd goed afliep bewijst dit kruisbeeld ter nagedachtenis aan een verongelukt familielid.




Na een wandeling van bijna 16 km kom ik op het station in het dorp Unkel aan de Rijn. De trein brengt me naar Bad Hönningen waar de tent en deze wandelaar een plek krijgen aan de Rijnoever op een speciaal terrein gereserveerd voor kamperende fietsers en wandelaars. Er wordt mij een stoel aangeboden, kan hem bij de tent zetten en gebruiken, een uitstekende service van de camping eigenaren, gemak dient de mens.

 


  

De foto reportage van deze etappe kun je hier bekijken.

Meer informatie over deze tour, de hoogte profielen, de gelopen route en de gpx track kun je hier vinden:


Reacties

Populaire posts van deze blog

Strandwandeling 17 km van Zandvoort naar Noordwijk

Nordhorn een oever wandeling langs het water

LAW Etappe 9.1-4 Pieterpad van Zuidlaren naar Rolde