Wittekindsweg E11, Osnabrück Ostercappeln etappe 1 en 2

Terug naar vorige etappe.                                                         ⏩ Vooruit naar volgende

E11; dubbele etappe 7 en 8 Duitsland 37 km

Osnabrück Dom

In de hete zomer van 2018 zijn er weinig koele dagen. Dinsdag 14 augustus is een dag waarbij de temperatuur wat minder hoog oploopt, er valt zo waar wat motregen. De auto is vandaag het transportmiddel voor het vervolg van de lange afstand wandelroute E11 naar Polen en Letland. Voorlopig is het doel om dit jaar 2018, te wandelen van Oldenzaal naar Porta Westfalica aan de Weser een voettocht van 276 km. Voor de liefhebbers en doorzetters, de E11 loopt verder. Je kan doorlopen tot ver in Letland, aan uitbreiding wordt gewerkt dus via de E 11 lopen naar Moskou, het zou zo maar kunnen.

Wittekindweg E11

Tot Osnabrück, gaat de E11 gelijk op met de Töddenweg, De weg verandert van naam, vanaf Osnabrück tot Porta Westfalica aan de Weser is het nu de Wittekindsweg.

Ostercappeln

Een verwijzing naar de Saksen koning en tegenstander van Karel de Grote, Wittekind of Widukind, ook in Twente geen onbekende. We hebben het Twentse ros een witte schimmel op de vlag van Twente aan hem te danken. Dit pad is de bestemming voor de volgende 93 km en meer. Want de 93 km is de rechtstreekse verbinding zonder de aan- en aftakwegen naar station of parkeerplaats. Tel je die erbij dan is de totale afstand ongeveer 130 km daarover meer bij de beschrijving van de volgende etappes.

Osnabrück Altstadt

Vandaag staan er omdat het wat koeler en dus goed wandelweer is, twee etappes met een totale afstand van circa 37 km op het programma. De auto wordt rond 09:00 geparkeerd bij in de buurt van het Krankenhaus in Ostercappeln. Let even op, in Duitsland rijden de bussen in avonduren minder of soms na acht uur 's avonds niet. Daarom kies ik ervoor om de auto te parkeren bij het einddoel. Stap dan in bus of trein naar het startpunt. Dan maakt het niet meer uit hoe laat je het eindpunt bereikt, vooropgezet dat je voor donker aan moet komen. Dat geeft mij rust tijdens de wandeling.

Ostercappeln marktplein

De bus van de VOS X 276 vertrekt vanaf 09:30 en daarna om het uur van de halte Krankenhaus, ze brengt je direct naar het centraal station in Osnabrück. Voldoende tijd voor een korte rondgang door het oude hart van Ostercappeln. De plaatselijke horeca verwacht geen vroege gasten dus een verse bak koffie kun je vergeten.

De bus zet je rond 10:00 uur af bij het centraal station. Door het winkelhart gaat het naar de Domhof daar pakken we de E11, of Wittekindsweg op. Natuurlijk gaat dat niet zonder een kort bezoek aan de dom en een korte rondgang om de kerk en haar bezienswaardige binnenplaats.

Dom Galerie Osnabrück

Had me weinig voorgesteld van de wandeling door de stad, toch valt dat helemaal niet tegen. Het is even druk bij het oversteken van de verkeersring bij de Hase en het station Altstadt. Via een soort steegje ga je na het station direct omhoog naar de Gertrudenberg een in het stadspark gelegen heuvel met een hoogte van 95 M. Het geluid van de stad ben je nu al kwijt. Je loopt langs de rand van de bebouwing door een redelijk groene wijk.

Mühle Nette

De eerste klim is een voorbode van wat verder volgt, een aantal heuvels en dalen. In totaal klim je een kleine 500 M en daal je vandaag 400 M volgens mijn gps. Het pad brengt je Noordelijk naar de Vehrtelandstrasse waar we het dal van het riviertje de Nette een achttal km's volgen in Noord-Oostelijke richting. Vandaag stuiten we verschillende keren op oude hunebedden of de restanten daarvan.

Hunebed Wallenhorst

Na ruim 10 km wandelen ben je Osnabrück uit en kom je in de gemeente Wallenhorst, meer specifiek in het dorp Rülle bij de bedevaartskerk van St. Johannis en de Mariabron uit. Hier komen jaarlijks meer dan 50.000 pelgrimsgangers. Vandaag zie ik ze niet op deze dinsdag in de zomervakantie is deze wandelaar de enige bezoeker van de kerk en de bron. Alle tijd voor een wat langere rustpauze op deze inspirerende plek.

Mariabrun Rülle

In de buurt van Engter dringt het geluid van de autosnelweg A1 door tot het wandelpad. Je bent nu na circa 19 km wandelen, op het einde van de eerste etappe. Als je wilt kun je de tocht hier afbreken. Ga op de splitsing bij Mühlenort linksaf de Friesenweg op die gaat richting Engter. De bushalte is op de Wallenhorsterstrasse die bereik je na een paar honderd meter volgens de kaart.

Mühlenort Engter

Zelf vervolg ik de tocht met de tweede etappe en dus gaan we naar rechts  waar we de Wittekindsweg verder volgen, licht omhoog lopend over de kam in Oostelijke richting.  Het landschap wordt merkbaar en zichtbaar glooiend.

Engter

Met alle respect voor de grafheuvels, ze bieden de wandelaar een prachtige plek voor een pauze, op de stenen zit je lekker droog. In de loop van eeuwen zijn er veel dekstenen verdwenen maar enkele forse exemplaren waren toch te zwaar voor transport.

Aan magische plekken geen gebrek op deze route. De opschriften op deze plaat helpen je om thuis dat te doen en te onderzoeken wat onderweg  tijdens de wandeling verborgen blijft. Bij het lopen van een dubbele etappe moet je ondanks de lange zomerdagen een beetje op de tijd letten. Op en langs de route is vaak het nodige te zien. Als je alles in je op wil nemen en beleven zakt je tempo drastisch en kom je niet voor zonsondergang over.

Vehrte

Na passage van het dorp Vehrte gaat het pad opnieuw omhoog. We naderen nu geleidelijk het eindpunt. Toch is het heerlijk om nog even te genieten van de ondergaande zon met uitzicht op de Noord Duitse laagvlakte.

Bijschrift toevoegen

Na de oversteek van de spoorlijn voor Ostercappeln gaat het bospad voor de laatste keer vandaag omhoog over de bergkam daarna volgt de afdaling naar Ostercappeln. Uitrusten doe ik op de terugtocht in een comfortabele autozetel. Op een op dit tijdstip bijna lege autosnelweg is het een rit van een uur, terug naar Oldenzaal.

Ostercappeln

De routekaart en de track voor je navigatiesysteem kun je hieronder downloaden.

Populaire posts van deze blog

Strandwandeling 17 km van Zandvoort naar Noordwijk

Nordhorn een oever wandeling langs het water